Om ditt personliga varumärke på sociala medier

Foto: Stock

Om ditt personliga varumärke på sociala medier

Ditt personliga varumärke består av hela den internetnärvaro som öppet är kopplad till dig och ditt namn, typiskt består detta till exempel av Facebook och andra sociala medier men i princip allting som går att finna om man söker på ditt namn. På väldigt kort tid har sociala medier kommit att bli mycket betydelsefullt, enligt Pew Medias senaste uppskattning från september 2014. Enligt deras undersökning så  använder 71% av vuxna internetanvändare Facebook och det finns inte anledning att tro att trenden kommer att vända.  Beteendevetare och expert på sociala medier Nina Jansdotter har tips för den moderna människan!

1. Skriv om det som intresserar dig 
En fråga många ställer sig är hur gör jag för att nå ut till så många som möjligt?. Först och främst gäller det att ha ett intressant och läsvärt innehåll. Har du något specialintresse? Alla av oss har något område som vi är intresserade av och är bra på, oavsett hur smalt området må vara. Skriver du passionerat om något väldigt smalt kan intresset smitta andra, man kan nästan säga att formen är viktigare än innehållet. 

2. Det mänskliga eller personliga intresserar 
Människor är sociala varelser och vi är nyfikna på andra sociala varelser. Ett tydligt exempel på det här är vårt stora intresse av kända personers privatliv. Vi är intresserade av hur andra människor lever och fungerar. Du behöver inte ha ett specialområde som du är en expert på för att skriva, du är expert på ditt liv och det räcker.

hur du skaffar jobb via sociala medier

Foto: Privat

3. Sociala medier kan vara ett verktyg för att ta dig dit du vill 
Den uppenbara anledningen till att värna om sitt personliga varumärke är att det kan hjälpa din karriär: för att lättare befordras, behålla eller hitta arbete. Det handlar om att visa sin kompetensförteckning men inte bara detta, man marknadsför sin person, visar att man är en individ som till exempel en arbetsgivare kan känna igen sig i och få en mer personlig relation till.

4. Alla har att vinna på att ha ett starkare varumärke 
Idag har alla som har tillgång till internet möjligheten att marknadsföra sig,  Ordet ”varumärke” kan låta avskräckande, det för lätt tankarna till att du är en produkt som skall säljas men det är svårt att komma ifrån att den här inställningen, oberoende av hur giltig den må vara innebär en konkurrensnackdel på arbetsmarknaden som faktiskt är en tävling i viss mån.

5. Få saker är odelat positiva, ej heller sociala medier 
Att ha en internetnärvaro innebär dessvärre att man kan bli ett mål för hot och trakasserier. Även om det förvisso kan vara brottsligt att ägna sig åt detta är det alltför optimistiskt att förvänta sig hjälp av rättsväsendet om man blir drabbad. Delvis för att det kan vara svårt att hitta förövaren, internet lämpar sig för anonym kommunikation och en tekniskt begåvad plågoande kan förhållandevis enkelt maskera sig ytterligare, kanske det största hindret är dock polisiärt ointresse och inkompetens. Något annat som också är viktigt att tänka på är att presumtiva arbetsgivare kan komma att titta på din internetnärvaro, visa inte upp sånt som negativt kan påverka dina chanser.

Skribent: Christian Gudmundsson

Dela dessa tips på sociala medier