Så här skriver du en bra pressrelease

Foto: Stock

Så här skriver du en bra pressrelease

Marie Hagberg är PR-konsulten och den tidigare journalisten som driver tjänsten ”Hjälp en journalist”, där journalister kan efterlysa personer och företag för olika reportage. Här ger hon sina fem bästa tips på hur ditt företag skapar goda relationer med media genom att skapa ett vinnande koncept för nästa pressrelease. 

1. Samla kunskap 
Ett bra sätt att ta reda på hur en bra pressrelease ska skrivas är genom att titta på vad stora företag som ofta syns i media skriver. Gå in på MyNewsDesk och studera hur de är uppbyggda för att få en känsla för vad som fungerar.

2. Ha koll på trenderna 
Ett annat knep som tar dig en god bit på vägen är att haka på en trend och förankra din verksamhet i det som journalisterna skriver mycket om just nu.

Så här skriver du en bra pressrelease

Foto: Privat

3. Håll texten informativ
Journalister är allergiska mot reklam och de sorterar snabbt bort säljande texter, för att istället rikta sin uppmärksamhet mot informativa och redaktionella pressreleaser.

4. Glöm inte det väsentliga 
Förutom en spännande rubrik och informativ ingress är det viktigt att inte glömma angiva kontaktuppgifter, samt att inte bifoga en alltför högupplöst bild – länka då hellre till ett bildarkiv där journalisten själv kan ladda ner bilden.

5. Enträgen vinner 
Journalister ser pressreleaser som ett nödvändigt ont, varför företag ofta använder pressreleaser i syfte att visa sin existens och skapa kontakter med media, snarare än för att vinna publicitet. Med det sagt – när du väl lyckats vinna journalistens tillit är det lättare att bli omnämnd nästa gång. Enträgen vinner.

Skribent:

Dela dessa tips på sociala medier