Tips på hur du får saker gjorda

Foto: Stock

Tips på hur du får saker gjorda

Ibland är det lättare sagt än gjort att få tummen ur. Hur stark drivkraft man än har krävs det struktur, disciplin, men framförallt vilja. I mitt yrke är det nära nog tjänstefel att inte arbeta fram en ”kommunikationsplan” när något ska göras. Oavsett om det gäller ett stort eller litet projekt så innehåller den ramarna och riktlinjerna för det som ska göras. Följande fem tips kan ses som en ”kommunikationsplan light”, och den funkar för alla, såväl privat som yrkesmässigt.

1. Börja med att ställa dig frågan ”Varför?”.
Varför ska du göra just den här uppgiften? Det hjälper dig se ett tydligt syfte. Har du flera saker som ”ska göras” hjälper dig frågan ”varför?” att prioritera bättre.

2. Skriv en lista på det du – utifrån frågan ”varför?” – kommit fram till att du ska göra.
Det hjälper dig att på ett konkret sätt se vad du faktiskt har bestämt dig för att göra. Vad – syfte/målsättning med varje uppgift.

Tips på hur du får saker gjorda

Foto: Privat

3. Deadlines – Skriv ner när uppgifterna ska vara klara.
Återigen, det gör det tydligt för dig hur du bör disponera din tid.

4. Vem och/eller vad kan eller behöver du ta till hjälp för att lyckas med uppgifterna?
Skriv ner det på listan.

5. Gör det! Just do it! Sätt igång. Vänta inte på det magiska ögonblicket, gör det bara.
Använd även mobiltelefonens och/eller datorns påminnelsefunktion, det är ju så lätt att glömma. Nu är det dags att köra i gång. Och du, glöm inte att belöna dig när du är färdig!

Skribent: Anders Örtegren 

Dela dessa tips på sociala medier