Tips på hur du skriver en bra jobbannons

Foto: Stock

Tips på hur du skriver en bra jobbannons

När man får en känsla för vad företaget efterfrågar och insikt i hur det är att arbeta på företaget, då har företaget lyckats med att skriva en bra annons, säger Jenny Vigren, marknadsansvarig på rekryteringsföretaget ROI Recruit och delar här med sig av sina bästa tips:

1. Hårda fakta
Framställ en väl genomarbetad kravprofil att utgå ifrån så vet man vilka hårda fakta som ska vara med i jobbannonsen. Skilj på vad som är krav och vad som är meriterande i form av erfarenhet och kunskap.

 2. Tänk på att inte skriva en alltför lång annons
Skriv välstrukturerat med lagom mycket text som innehåller både krav och hårda fakta och lite mjukare information såsom företagets värderingar. Stavfel får inte förekomma. Använd gärna några av de gratismallar som finns tillgängliga.

3. Lägg tid på att få fram de rätta formuleringarna
Märker man att de kandidater som söker tjänsterna inte motsvarar det man eftersöker och att de har fel ton i sin ansökan i förhållande till vad man letar efter, kan det vara en god idé att titta en extra gång på sin annons. En dåligt formulerad annons kostar tid, mycket tid. Man märker fort om man lyckats och det underlättar hela rekryteringsflödet. Rätt kandidater med rätt värderingar infinner sig oftast då.

4. Beskriv vad som gör ert företag så speciellt
Annonsen är även ett ypperligt sätt för företaget att visa vilka de är, vilka värderingar de har, vilken ton det finns på företaget. Ta upp förmåner, utvecklingsmöjligheter, värderingar med mera.

5. Employer branding
Framtidstendensen är att annonserna blir än mer inriktade på employer branding. Det blir mer fokus på att locka kandidaterna just för att det blir svårare att hitta de rätta kompetenserna. Det behövs ett tydligare budskap. Berätta varför just ert företag är det bästa och varför kandidaten ska söka sig just till er.

Skribent: Carin Andrén

Dela dessa tips på sociala medier